ga naar startpagina

Romee Kanis

 

 

Reina Ramakers

 

 
 

 

......van het leven dienen haar tot inspiratie. In de jaren ’70 maakte Reina in abstract expressionistische stijl voornamelijk wandkleden met daarin de meest uiteenlopende materialen van repen stof tot touw, metaal en steen. Voor de grote krachten van oeremoties was echter een sterker en duurzamer materiaal nodig: natuursteen, met name marmer. Dat kunstenaarsambacht heeft Reina Ramakers van ervaren beeldhouwers geleerd. Haar verdere ontwikkeling is grotendeels autodidactisch.

Na een studie Kunst– en Cultuurgeschiedenis aan de Open Universiteit is zij afwisselend in Griekenland en Nederland gaan beeldhouwen. Naast steensoorten als serpentijn, albast en Belgisch hardsteen werd zij getroffen door de zuiverheid en transparantie van het Lychnitis marmer uit Paros, waar de belangrijkste beelden uit de antieke oudheid van werden gemaakt. Van dit uitzonderlijk fraaie marmer zijn alleen nog relatief kleine brokstukken te vinden. Reina haalt die zelf uit dezelfde groeve waar de grootste Griekse beeldhouwer Praxitelis zijn Parisch marmer vond. Vanwege de zeldzaamheid en schoonheid van dit marmer is het een voorrecht om van deze beelden te kunnen genieten.

 

 

< vorige pagina